Ervaringsverhaal: Driedaagse training psychopathologie bij jongeren
De driedaagse training psychopathologie bij jongeren behandelt verschillende psychische ziektebeelden en stoornissen uit de DSM-V. De eerste dag kregen de deelnemers algemene informatie over de DSM-V. Daarna werd hen gevraagd over welke stoornissen zij graag iets meer wilden weten of waar zij het meest mee te maken krijgen op de werkvloer. Trainer Daan Valkestijn nam dit mee in de volgende twee trainingen die speciaal daarop werden toegespitst. Zo gaven de deelnemers aan dat ze meer wilde leren over tics, dwanghandelingen, ASS, ADHD, licht verstandelijke beperking, niet aangeboren hersenletsel en PTSS. Een deelnemer die bij Careflex werkzaam is in de jeugdzorg vertelt over haar ervaring:
Heb je vaker een training bij Careflex gevolgd en waarom vind je het belangrijk om dit te doen?
R*: ‘Ja, ik heb vaker trainingen gevolgd binnen Careflex. Bij deze trainingen merk ik dat het niveau erg professioneel is. Trainers kunnen goed aansluiten bij de behoeften van de deelnemers. Ook is het fijn om met Careflex collega’s de training te volgen. Ik merk namelijk dat zij vaak een kritische blik hebben en vragen stellen over waarom je iets doet zoals je het doet. Zelf vind ik het ook belangrijk om me te blijven ontwikkelen, graag zou ik nog meer trainingen volgen in de toekomst. Het is fijn om theorie op te frissen, door herhaling word je je weer meer bewust van de kennis.’
Wat vond je van de driedaagse training psychopathologie?
R: ‘De training vind ik zeer interessant. De theorie heb ik al eens tijdens mijn opleiding MWD gehad, maar dan heb je natuurlijk nog maar weinig praktijkervaring. Met mijn praktijkervaring kan ik nu gerichter vragen stellen en theorie makkelijker koppelen aan casuïstiek. Bovendien vind ik het interessant om meer kennis te hebben over verschillende stoornissen, zoals borderline, ASS en ADHD waarmee ik al verschillende keren te maken heb gehad op de werkvloer. Theorie en praktijk komen echt samen tijdens de trainingen. Je leert ook anders te kijken naar het gedrag van cliënten. Vaak is er een behandeling uitgestippeld op een bepaalde diagnose, maar in veel gevallen komen diagnoses samen voor (red: comorbiditeit en multiproblematiek) waardoor behandeling soms uitgestippeld is op mogelijk de verkeerde diagnose. Mijn kritische blik is weer aangescherpt tijdens de trainingen.’
Wat neem je van deze trainingen mee naar je werk?
R: ‘Ik neem mee naar de werkvloer dat het belangrijk is om kritisch te blijven. Dat was ik al, maar omdat ik me nu bewuster ben van de kennis kan ik dit beter meenemen naar de werkvloer. De filmpjes die te zien waren tijdens de training gaven een goed beeld van verschillende stoornissen. Samen met de uitleg van de trainer lieten ze het verschil zien tussen verschillende stoornissen, bijvoorbeeld tussen schizofrenie en dissociatieve identiteitsstoornis. Ook neem ik mee dat men vaak kenmerken kan hebben van verschillende stoornissen, maar dat nog niet betekent dat zij deze stoornissen dan ook echt hebben. Je gaat wel anders kijken naar het gedrag van cliënten, waardoor je ze voor mijn gevoel weer beter kan gaan ondersteunen.’
Wat blijft je echt bij van de training?
R: ‘Door de vragen van de trainers word je aan het denken gezet. Zo vroeg Daan bijvoorbeeld wat volgens ons een stoornis was. Dan ga je praten en blijkt het heel wat anders te zijn of juist dat je het wel bij het goede eind hebt. De trainers zeggen ook wel dat er geen domme vragen of antwoorden zijn. Dat is sowieso bij elke Careflex training. Je kan niet echt fouten maken en je zit er om te leren. De hele houding is fijn, lekker normaal. Ze geven de training met een grapje. Ze staan niet boven je, maar naast je. Ook letterlijk. Daarnaast zijn ze ook niet belerend, maar ze gaan juist met je in gesprek. Er is genoeg ruimte voor vragen en geen vraag of antwoord is te gek. Het was een leerzame ervaring.’
* Naam is geanonimiseerd vanwege privacy