Mentale veerkracht
Omgaan met fysieke, emotionele en sociale levensuitdagingen
Mentale veerkracht zegt iets over de mate waarin je kunt omgaan met stressvolle situaties. In tijden van stress val je als persoon vaak terug in ‘oude’ copingstijlen. Dit zorgt er soms voor dat je in steeds weer dezelfde situatie terechtkomt en daarbij dezelfde spanning en obstakels ervaart. Ook in je werk als zorgprofessional kun je dit tegenkomen. Gelukkig is mentale veerkracht een vaardigheid die je kunt aanleren en aanscherpen. Door onszelf hierin te trainen kunnen we in stressvolle situaties een stabiele en positieve kracht zijn voor de ander, of dit nu onze collega’s of cliënten zijn.
Hiermee gaan we aan de slag
- We staan stil bij lastige en stressvolle situaties op het werk.
- We nemen de ‘waarom’ achter een stressvolle situatie onder de loep.
- We kijken naar de manier waarop jij als hulpverlener omgaat met stressvolle situaties en welke invloed je hierin op jezelf hebt.
- We gaan in op ieders persoonlijke ervaringen en hoe die tot uitwerking komen in de samenwerking als team en/of met collega’s.
- We onderzoeken hoe je vanuit mentale veerkracht een positieve invloed kunt hebben op de ander binnen een samenwerking.
- Er wordt gewerkt vanuit de mentale toolkit, een methode die handvatten geeft om het concept van mentale veerkracht te vertalen naar de praktijk.
Wat levert de training je op?
Met een gezonde mate van mentale veerkracht kun je je cliënt beter helpen. Je beweegt met hem of haar mee wanneer dat nodig is, maar veert daarna altijd weer terug naar je eigen rustpunt. Daardoor kun je niet alleen vandaag betere zorg verlenen, maar kun je ook op lange termijn voor je cliënt blijven klaarstaan, iedere dag weer. Ook in je privéleven is mentale veerkracht prettig. Stevig in je schoenen staan zorgt ervoor dat jij en je gezin beter kunnen omgaan met de uitdagingen van het leven.
Basis
- Je doet theoretische kennis op over de meest voorkomende psychische aandoeningen.
- Je krijgt inzicht in wat een basisrelatie inhoudt waarin je ondersteuning biedt aan de ander.
- Door te reflecteren onderzoeken we op welke manier jij je doelgroep het beste kunt benaderen. Zo kun je bewust kiezen voor passende interventies.
- Je krijgt praktische handvatten aangereikt die je in de praktijk kunt inzetten.
Jeugdzorg
- Je doet kennis op over stemmingsstoornissen bij jongeren, zoals PDD-NOS en AD(H)D. Ook verzamel je informatie over het gedrag van jongeren (o.a. door observeren en signaleren).
- Je leert hoe je op basis van de informatie én je eigen expertise de meest passende en professionele interventie of strategie kiest.
- In de dagelijkste praktijk creëer je een relatie met de cliënt op het gebied van houding, communicatie, structuur, begrenzing en samenwerking.
- Samen met de jongeren werk je aan het versterken van hun copingstrategieën, zodat zij een zo gezond en ‘gewoon’ mogelijk leven kunnen leiden.