Alle neuzen dezelfde kant op
Zorgorganisatie Amarant vroeg om een kernteam dat zorg kon dragen voor cliënt Mandy*. Niks nieuws voor ons, maar wél bijzonder is het dat Careflexer Anne Spies, als extern teamlid, de persoonlijke begeleider van de cliënt werd. In dit verhaal lees je waarom hiervoor gekozen is en hoe het team van Careflex en Amarant samen voor een succes hebben gezorgd.
Update dagprogramma
Het project liep al enige maanden voordat Anne Spies onderdeel werd van het kernteam. Ze vertelt: “We draaiden als Careflex-team de volledige zorg voor Mandy, een cliënt met een verstandelijke beperking die regelmatig escaleerde als er van haar dagprogramma afgeweken werd. De persoonlijk begeleider van de cliënt stond niet op de werkvloer, maar we hadden wel contact. Ik merkte op dat er verbeterpunten waren, bijvoorbeeld een update voor de afspraken die op papier stonden. Dan zou het nog duidelijker worden hoe je het dagprogramma op exact dezelfde manier uitvoert. Dat leek me goed voor de voorspelbaarheid en structuur die de cliënt nodig heeft. Samen met Amarant besloten we dit aan te pakken zodat er meer duidelijkheid zou ontstaan.”
Behoefte aan duidelijkheid
“Ik merkte aan mezelf dat ik behoefte had aan duidelijkheid over het dagprogramma, afspraken en scenario’s. Voor mezelf, het team en de cliënt. In samenspraak met mijn zorgmanager Anouk nam ik contact op met de persoonlijk begeleider en gedragsdeskundige om vragen te stellen en te onderzoeken hoe alles in elkaar stak.”