Contact maken is in de stilte luisteren
Cliënten die moeilijk in contact zijn? Die bestaan volgens Careflexer Matthijs Peters niet. Hij erkent wel dat er cliënten zijn waarbij we het als begeleider lastiger vinden om contact te signaleren. Matthijs deelt wat je kan doen om te checken of je contact hebt en geeft tips.
Wat is contact?
“Contact is een abstract begrip. We hebben het de hele dag door, maar wanneer heb je nou echt contact? Je stuurt signalen naar een ander en je hoopt dat de ander iets terugstuurt. Dan is er contact. Bij sommige cliënten vinden we het moeilijk om te zien of zij signalen terugsturen. Als hulpverlener kan je hierdoor uit balans raken. Begeleiders kunnen soms denken dat ze iets niet goed doen of dat het aan de cliënt ligt. Hierdoor willen ze soms opgeven. Of ze proberen juist steeds een andere manier van contact maken, wat heel verwarrend kan zijn voor de cliënt.”
Subtiele signalen zien
“Dat een cliënt moeilijk in contact is, is eerder een aanname. Want is er écht geen contact? Als een cliënt niks terugzegt, betekent het niet dat de ander niet communiceert. Probeer in het contact onbevooroordeeld te zijn en het tempo te vertragen. Om met de cliënt terug te gaan naar het hier en nu en dan heel klein te kijken. Dan creëer je voor jezelf de mogelijkheid om echt alle subtiele signalen van een cliënt zien. Soms zit het ‘m in een hele kleine beweging of snelle blik. Een goede samenwerking met collega’s is ook belangrijk, omdat je dan samen kan onderzoeken of er contact is en wat werkt bij een cliënt.”