Hoe begeleid je in uitzonderlijke omstandigheden?
Een verhaal over hoe ons kernteam maximaal uitgedaagd werd
Een cliënt met forse agressie, niet werkende alarmsystemen en afgezonderd zijn van directe hulp: de vorige keer vertelde zorgmanager Lyzanne Doff-Sotta dat de start van het project een pittige was. Toch stond het Careflex kernteam in de daaropvolgende jaren hun mannetje. Dankzij continuïteit, onvoorwaardelijke zorg en een heleboel intervisies bouwden ze een band op met cliënt Niek.* Deze keer vertelt Lyzanne over de mijlpalen van het kernteam binnen dit project. Een project dat bij menig Careflexer bekend staat als bijzonder.
Tools ontwikkelen
Careflex werd vijf jaar geleden door een zorgorganisatie ingeschakeld, omdat hun begeleiders bang waren voor cliënt Niek. Hij vertrouwde niemand en was snel overprikkeld, waardoor dit al gauw oversloeg op agressie. Lyzanne: “Niek had moeite met onduidelijkheid en hij had meer verwerkingstijd nodig voor omgevingsprikkels. Ik merkte bij verhoogde spanning op dat hij ging knijpen met zijn handen of een zoemend geluid maakte. Een voorbijrijdende auto kon dan net de laatste druppel zijn.
Onder de waterspiegel
Niek kan tegen een vrouw goed vertellen over zijn spanning. Dan durft hij echt onder de waterspiegel te gaan en vertelt hij waarom iets hem dwars zit. Dat kan hij echter niet als zijn spanning hoog is. Daarom bedacht ik een systeem waarin ik mijn collega’s later meenam. Hij moest één keer knijpen voor ‘goed’ en twee keer knijpen voor ‘niet goed’. Zo communiceerden we alsnog in tijden van spanning. Bij escalaties hielp het voor vrouwelijke begeleiders om diepe druk te bieden. We maakten gebruik van een verzwaringsdeken van 40 kg en we gaven tegendruk. Soms zat je zo wel twee tot drie uur totdat hij rustig werd. Je spieren waren dan echt gesloopt. Toch was het een fijne manier voor gecontroleerd escaleren.”