Motivatie en jongeren: hoe ze wél meewerken
Gezondere levenskeuzes maken, betrekken bij onderwijs, een dagprogramma volgen – het motiveren van een cliënt is een belangrijk onderdeel van jouw werk als hulpverlener. De jongere zegt dat hij zich gaat inzetten, maar laat iets anders zien. Of het gaat een tijdje goed, maar dan valt hij of zij weer terug in oud gedrag. Begrijpen we jongeren niet meer of zijn we gestopt jongeren te begrijpen? Björn Canfijn geeft inzicht in waarom het motiveren vaak niet lukt én wat je daarvan kan leren.
Geen verandering
"Met de beste intenties zijn we als hulpverleners soms geneigd om tegen onze cliënten te zeggen wat ze zouden moeten doen. We zeggen bijvoorbeeld dat ze een ongezond gewicht hebben en dat het goed is voor hen om te gaan sporten. Verandering blijft vaak uit. Waarom? Omdat motiveren moet gaan over redenen vinden bij de ander waarom hij of zij wil veranderen. Oftewel, intrinsieke motivatie vinden."
Verbieden maakt spannend
"Bewust of onbewust leggen we vaak een oordeel neer bij het gedrag van jongeren. Jongeren roken te veel, hun ogen zijn vastgekleefd aan hun beeldscherm en ze zijn allemaal verslaafd aan gamen. Toch is het juist onze generatie die is begonnen met social media, games en roken en nu beweert dat het niet goed voor je is. Jongeren zijn volop aan het ontdekken en experimenteren. Als je iets verbiedt, maakt dit het juist spannend. En is wat jij verbiedt ook echt een probleem voor de jongere zelf? Daar moet het gesprek over gaan."