Zorgmanager Miranda heeft een jaargesprek met begeleider Joyce.

Nabijheid en steun: de rol van een zorgmanager

Een zorgmanager die dichtbij je staat

Als Careflexer kom je pas in beeld bij complexe zorgsituaties. Dit geeft voldoening, maar kan ook veel van je vragen. Daarom vinden we het belangrijk dat je een zorgmanager hebt die weet wat er speelt en nabijheid biedt. Maar wat houdt dat in? Zorgmanager Miranda van den Berk en Zorgmanager Instroom Joyce Bodelier vertellen over hun rol en wat ze belangrijk vinden om aan hun medewerkers mee te geven. 


Een manager die weet wat er speelt 

Miranda: “Bij complexe situaties is het fijn dat jouw manager ook écht weet wat er speelt. Wanneer je te maken krijgt met agressie, zelfbeschadiging en andere heftige situaties heb je nabijheid nodig. Iemand die weet hoe het is om in jouw schoenen te staan en de cliënten zelf ook kent. Daarom staan onze zorgmanagers ook op de werkvloer, naast hun eigen medewerkers. Zo kunnen ze beter aansluiten bij wat je nodig hebt.” 

Zorgmanager Miranda heeft een jaargesprek met begeleider Joyce.



Joyce: “Als zorgmanager instroom richt je je op de nieuwe medewerkers van Careflex, die hebben meer ondersteuning en nabijheid nodig voor een goede start. Daar heb ik extra tijd voor, omdat ik geen eigen projecten heb. Het starten bij een nieuwe baan is een sprong in het diepe. Dan heb je iemand nodig die je vertrouwt. Iemand die vraagt hoe je eerste week was, welke groep je het leukste vond en welke helemaal niet. Dit geef ik door aan de planning.” 

Altijd op slechts één telefoontje afstand 

Miranda: “Als zorgmanager hebben we meerdere projecten in onze caseload. Ondanks dat we er niet altijd fysiek kunnen zijn, zijn we wel altijd bereikbaar. Voor noodgevallen zelfs in onze vrije tijd. Als onze medewerkers een dienst op een nieuwe groep gaan draaien, bellen we ze van tevoren. Dan checken we even bij ze in.” 

“Soms bellen we ook gewoon zomaar. Veel medewerkers zijn gewend dat er alleen gebeld wordt als er iets mis is. Als ze me eenmaal kennen, merk ik dat ze ontspannen opnemen. Dan weten ze: Miranda wil gewoon even kletsen, meer niet.” 

Joyce: “Ik vind het belangrijk om dicht bij mijn medewerkers te staan. Om ze in mindere momenten bij te staan, maar ook om successen te delen met elkaar. Om ze na een dienst te bellen om te vragen hoe het is geweest en of ze iets nodig hebben.” 

Gelijkwaardigheid 

Miranda: “Het is niet mijn stijl om te zeggen wat een ander moet doen. Ik ga veel liever naast een ander staan en ik stel vragen en geef voorbeelden, zodat een ander tot inzichten komt. Als iets niet goed is gegaan, vraag ik wat we er samen aan kunnen doen en wat de ander nodig heeft. Samen maken we een plan.” 

Joyce: “Als je nieuw bent, kun je jezelf onder een ander zetten. Vanuit de gedachte: ‘Jij werkt hier al langer, jij zal het wel beter weten’. Maar als nieuw persoon heb je juist een frisse blik. Als zorgmanager instroom wil ik mijn medewerkers stimuleren om vragen te stellen vanuit gelijkwaardigheid.” 

Zorgmanager Miranda is in een tuin in gesprek met iemand en glimlacht.

Toegevoegde waarde voor medewerkers 

Miranda: “Ik wil een toegevoegde waarde zijn voor mijn medewerkers, op welke manier dan ook. Een van mijn medewerkers had bijvoorbeeld behoefte aan wekelijkse gesprekken om haar frustraties te uiten. Door simpelweg te luisteren en na te gaan wat ze nodig had, hielp ik haar positief en energiek te blijven. Soms is luisteren alles wat nodig is." 

"Nabijheid betekent voor mij dat medewerkers het gevoel hebben dat ze gezien worden en dat ik het heel belangrijk vind hoe het met ze gaat."

- Joyce Bodelier, zorgmanager instroom

Joyce: “Als zorgmanager instroom wil ik open zijn, zodat een ander ook open naar mij kan zijn. Nabijheid betekent voor mij dat medewerkers het gevoel hebben dat ze gezien worden en dat ik het heel belangrijk vind hoe het met ze gaat. Ik wil zoveel mogelijk op de werkvloer zijn zodat ik benaderbaar ben en weet wat er speelt. Als ik een ander dan feedback geef, kan ik dit ook onderbouwen. Ik ben bekend met dezelfde groepen en cliënten als zij en kan verwijzen naar situaties die ik heb gezien.” 

Ontwikkeling 

Miranda: “Tijdens het jaargesprek sta je als zorgmanager ook stil bij de ontwikkeling van een medewerker. Ik moedig medewerkers aan zelf een plan op te stellen en ondersteun ze met informatie.  Als ze willen doorgroeien naar een functie, dan pak ik er bijvoorbeeld een competentieprofiel bij. Dan doorlopen we die en kijken we samen naar de onderdelen waar ze al hoog op scoren en op welke vlakken er nog werk aan de winkel is. Zo kunnen ze gericht met hun ontwikkelpunten aan de slag.” 

“Sommige medewerkers die geen ambitie hebben aangegeven, maar in wie we wel veel potentie zien, nodigen we uit om de volgende stap te zetten in hun ontwikkeling.”  

Joyce: “Ik had niet perse de ambitie om zorgmanager instroom te worden. Ik vind het vooral belangrijk dat ik altijd plezier blijf hebben in mijn werk. Ik stel mezelf altijd op in het belang van de cliënt en ben benaderbaar, zelfstandig en actief. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik al snel de vraag kreeg of de senior training iets voor mij was. Na een mooi project waarin we als kernteam de situatie stabieler hebben gemaakt, werd ik gevraagd waarom ik niet op de vacature zorgmanager had gesolliciteerd. Met deze uitdaging ben ik zojuist ben begonnen. Ik ben benieuwd wat het me gaat brengen.”