Het belang van regels en structuur voor cliënten met ASS
“Jaren geleden werkte ik met twee cliënten die op de dagbesteding steeds ruzie kregen met elkaar. Bijvoorbeeld wanneer de een bij het tuinieren aan het harken was in het gedeelte van de ander. Beiden hadden een stevige vorm van autisme en daarnaast LVB-problematiek. Na de zoveelste ruzie die uitliep op agressie nodigde ik ze uit bij mij op kantoor, in het kantoor van de Senior Begeleider (dat maakte ik voor de cliënten in dit geval bewust extra groot).


Eigenlijk hadden ze allebei hetzelfde verhaal: de ander doet expres dingen die ik niet fijn vind en luistert niet als ik dit aangeef. Luisteren en begrip opbrengen is voor deze doelgroep erg moeilijk. Hoe leg je dan aan ze uit wat er misgaat? Ik bedacht daar een mooie vergelijking voor. Ik vertelde ze dat de ene cliënt Frans spreekt en de ander Duits. Dat ze wel naar elkaar willen luisteren, maar elkaar niet verstaan. Het besef dat de ander niet bewust aan het treiteren is, hielp direct.
Als ze er echt niet uitkwamen, kwamen ze naar mij. Ik gaf aan dat ik zowel Frans als Duits spreek en kon helpen vertalen. Sindsdien waren de ruzies veelal voorbij. Als ik tegen de een ‘bonjour’ zei en tegen de ander ‘Guten Morgen’ kwam er van beiden een grote glimlach.”