Hoe communiceer je met een cliënt die blind én doof is?
Lizzy Kaspers heeft meer dan tien jaar ervaring met cliënten die blind en/of doof zijn en daarnaast een verstandelijke beperking hebben. Ze werkt inmiddels al bijna vier jaar bij Careflex, nog steeds draait ze diensten met deze doelgroep. In de afgelopen jaren heeft Lizzy veel gezien in de zorg. In dit verhaal deelt ze haar kennis, ervaring en vooral enthousiasme over het begeleiden van cliënten die naast hun verstandelijke beperking ook doof en/of blind zijn.
Ervaren op een andere manier
"Ik vind het een geweldige doelgroep om mee te werken. Het is wel een doelgroep waar je affiniteit mee moet hebben, maar als je voldoening uit subtiele signalen en kleine stapjes kan halen, is het geweldig. Een glimlach, een oogopslag, een hoofdbonkje of een bepaalde roep. Het is een mooie uitdaging om de cliënt te leren lezen. Andersom lezen ze jou ook, ze voelen een situatie of energie feilloos aan. Dat vind ik echt bijzonder."
"Ze houden je als begeleider ook een spiegel voor. Als je druk bent, worden zij druk. Als je rustig bent, houden zij zich vaak ook rustiger. Je moet bijvoorbeeld niet proberen om iets met haast te doen, want dan duurt het drie keer zo lang."